Mintys apie skaitymą ir obuolių kompotą: 2018 metų mėgstamiausių vaikų (1–6 kl.) knygų penketukai

2019 m. gegužės 16 d.
Jau beveik tris dešimtmečius vykdomas mėgstamiausių vaikų ir paauglių knygų penketuko tyrimas – puiki proga pasižvalgyti, ką skaito vaikai bei paaugliai, kaip keičiasi knygų mados, kokią programinę literatūrą vaikai laiko įdomesne, kokią įtaką jų skaitybai daro geriausių knygų rinkimai ir pan.

Kaip ne kartą esu sakiusi, vaikų knygų penketuko anketų skaitymas, jų analizavimas man yra vienas maloniausių darbų. Šiemet pasiektas anketų rekordas – gautos net 1405 1–6 kl. vaikų  anketos (mergaičių – 65 proc., berniukų – 34 proc., nepasirašiusių vaikų –1 proc.). Tai 154 anketomis daugiau nei pernai.

 

Šiemet pasiektas anketų rekordas – gautos 1405 anketos (1–6 kl. mokinių)
Šiemet pasiektas anketų rekordas – gautos 1405 anketos (1–6 kl. mokinių)

Daugiausiai anketų sulaukta iš Vilniaus apskrities – 54 proc. Iš kitų apskričių – kukliau: iš Panevėžio – 17 %, Kauno – 8 %, Šiaulių ir Alytaus – po 7 %, Klaipėdos – 3 %. Likusios apskritys populiariausių knygų penketukų rinkimuose dalyvavo labai neaktyviai.

Žemėlapyje vaizduojama iš kurių Lietuvos vietovių sulaukta anketų
Žemėlapyje vaizduojama iš kurių Lietuvos vietovių sulaukta anketų

Vaikai išvardijo 1596 knygų pavadinimus. Lietuvių literatūra sudaro beveik 27 proc. visų knygų. Paminėta apie 6 proc. negrožinės literatūros knygų, apie 4 proc. poezijos, apie 2 proc. liaudies pasakų knygų, o grožinė proza sudaro likusius 88 proc.

Knygų tęsiniai ir serijos

Vaikai labai mėgsta skaityti knygų serijas. Jie ne tik išvardija knygų serijų pavadinimus, bet ir rašo, kad laukia tęsinių, ragina rašytojus toliau tęsti herojų nuotykius, o leidėjų prašo užbaigti knygų serija, jeigu jau ją pradėjo leisti. Šiųmetis serijų penketukas panašus į pernykštį, tik „Prietrankos dienoraštis“ ir „Ragana Lilė“ susikeitė vietomis:

1. H. Webb „Gyvūnų istorijos“

2. J. Kinney „Nevykėlio dienoraštis“

3. J. K. Rowling „Haris Poteris“

4. R. Russell „Prietrankos dienoraštis“

5. Knister „Ragana Lilė“

O štai šios serijos knygos liko už penketuko ribos:

6. J. Flanagan „Žvalgo mokinys“

7. T. Dirgėla „Domas ir Tomas“

8. P. van Loon „Vilkolakiukas Dolfas“

9. L. Žutautė „Kakė Makė“

10. A. MacDonald „Nevala Bertis“

Holly Webb knygos apie nelaiminguosius gyvūnėlius yra mergaičių mėgstamiausių knygų serijų penketuko favoritės. Aišku, įtakos turi ir tai, kad ši serija yra labai gausi – vaikai paminėjo net 29-is jos pavadinimus. Pirmoji vieta stipriai pirmauja prieš antrąją vietą užėmusią R. Russell knygų seriją „Prietrankos dienoraštis“. Tarp kitų serijų balų skirtumai nėra tokie dideli. Žemiau pateikti mėgstamiausių vaikų knygų serijų penketukai pagal lytį.

Mergaičių:

1. H. Webb „Gyvūnų istorijos“

2. R. Russell „Prietrankos dienoraštis“

3. J. K. Rowling „Haris Poteris“

4. J. Kinney „Nevykėlio dienoraštis“

5. Knister „Ragana Lilė“

Berniukų:

1. J. Kinney „Nevykėlio dienoraštis“

2. J. K. Rowling „Haris Poteris“

3. J. Flanagan „Žvalgo mokinys“

4. T. Dirgėla „Domas ir Tomas“

5. Knister „Ragana Lilė“

Berniukų mėgstamiausių knygų serijų penketuke situacija panaši kaip ir mergaičių –  „Nevykėlio dienoraštis“ atsiplėšęs gana stipriai, o tarp kitų kūrinių balų skirtumai palyginti nedideli. Berniukai retai skaito H. Webb „Gyvūnų istorijas“, jiems labiau patinka J. Flanagan „Žvalgo mokinys“ ir T. Dirgėlos „Domas ir Tomas“.

O štai taip atrodo lietuvių autorių knygų serijų mėgstamiausias vaikų penketukas:

1. T. Dirgėla „Domas ir Tomas“

2. L. Žutautė „Kakė Makė“

3. V. V. Landsbergis „Arklys Dominykas“

4. R. Savickytė „Adelės dienoraštis“

5. V. Račickas „Šlepetė“

Norėtųsi atkreipti dėmesį į sėkmingą R. Savickytės knygų serijos „Adelės dienoraštis“ debiutą. Šiemet ji išstūmė pernai į penketuką patekusią N. Vaitkutės trilogiją „Tamsa, kuri prabudo“.

Pagrindiniai penketukai

Iš visos knygų gausybės pačios populiariausios šios:

1. J. Vilė, L. Itagaki „Sibiro haiku“

2. A. Lindgren „Emilis iš Lionebergos“

3. A. Lindgren „Pepė Ilgakojinė“

4. M. Twain „Tomo Sojerio nuotykiai“

5. R. Sepetys „Tarp pilkų debesų“

2018 m. mėgstamiausių vaikų knygų penketukas
2018 m. mėgstamiausių vaikų knygų penketukas

Šiame penketuke matome didžiausias naujienas, gal net netikėtumus. Maloniausia, kad lietuviška knyga atsidūrė viršūnėje. O ir penketuką užbaigianti knyga taip pat turi nemažai lietuviškų gijų, atspalvių. Abiejų knygų tema ta pati – Sibiras, tremtis.

Kas galėjo pagalvoti, kad vaikai taip pamėgs J. Vilės ir L. Itagaki „Sibiro haiku“? Knyga į penketuką įsiveržė it viesulas – pirmavo nuo pat pradžių, kai tik buvo pradėti suvedinėti duomenis. Ji dominavo daugelyje anketų, nepaisant to, iš kokio Lietuvos regiono ji atkeliavo, kelintos klasės mokinio buvo užpildyta. Tik kiek rečiau šią knygą mini 1–2 kl. vaikai. Be to, „Sibiro haiku“ surinko dvigubai daugiau balų nei antrojoje vietoje atsidūręs A. Lindgren „Emilis iš Lionebergos“.

Iki šiol 1–6 kl. penketuke niekada nebuvo jau minėtosios knygos „Tarp pilkų debesų“. Šiemet ji gana dažnai minima mergaičių šeštokių anketose. Nors kiek kukliau, tačiau penktokės irgi prisidėjo prie šios knygos sėkmės. Tikriausiai tam įtakos turėjo ir filmo pasirodymas.

O štai knygos, likusios už penketuko ribų:

6. D. Walliams „Močiutė plėšikė“

7. D. Walliams „Blogiausi pasaulio vaikai“

8. O. Preussler „Plėšikas Hocenplocas“

9. A. Lindgren „Broliai Liūtaširdžiai“

10. K. Brubaker Bradley „Karas, išgelbėjęs mano gyvenimą“

Palyginti neseniai išleistą K. Brubaker Bradley knygą vaikai pamėgo greitai. Ji anketose buvo paminėta tikrai nemažai kartų. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad po kurio laiko į penketuką sugrįžo „Tomo Sojerio nuotykiai“. Galbūt dėl to, kad pasirodė naujas, patrauklus leidimas?

Apskritai galima pasakyti, kad į šiųmetį penketuką žiūrėti žymiai įdomiau nei į pernykštį. Žinoma, Astridos Lindgren knygos puikios, bet kai penketuke atsiduria net 4 šios autorės knygos (o pernai būtent taip ir buvo), ne taip įdomu.

Palyginkime mergaičių ir berniukų knygų penketukus.

Mergaičių:

1. J. Vilė, L. Itagaki „Sibiro haiku“

2. Sepetys „Tarp pilkų debesų“

3. Lindgren „Pepė Ilgakojinė“

4. Lindgren „Emilis iš Lionebergos“

5. Walliams „Močiutė plėšikė“

Berniukų:

1. J. Vilė, L. Itagaki „Sibiro haiku“

2. M. Twain „Tomo Sojerio nuotykiai“

3. A. Lindgren „Emilis iš Lionebergos“

4. O. Preussler „Plėšikas Hocenplocas“

5–6. A. Lindgren „Mažylis ir Karlsonas, kuris gyvena ant stogo“, D. Walliams „Močiutė plėšikė“

Aiškiai matyti, kad „Sibiro haiku“ galima vadinti populiariausia metų knyga. Ir mergaitės, ir berniukai ją įvardijo kaip labiausiai patikusią. Mergaičių dėka penketuke atsirado R. Sepetys „Tarp pilkų debesų“, berniukų – M. Twaino „Tomo Sojerio nuotykiai“.

Mėgstamiausių lietuvių autorių penketukas

1. J. Vilė, L. Itagaki „Sibiro haiku“

2. K. Gudonytė „Ida iš šešėlių sodo“

3. N. Vaitkutė „Klampynių kronikos“

4–5. Gaja Guna Eklė „Brolis, kurio nereikėjo“, A. Jurašius „Akmenukų pasakos“

Už antrąją vietą užėmusią knygą „Ida iš šešėlių sodo“ aktyviai balsavo panevėžiečiai. Tai jų nuopelnas. Kūrinio „Klampynių kronikos“ patekimas į penketuką, tikėtina, susijęs su „Metų knygos“ rinkimų akcijos populiarumu – ji turi nemažai įtakos ir šiems rinkimams. „Brolis, kurio nereikėjo“ bei „Akmenukų pasakos“ taip pat gana populiarios lietuvių autorių knygos. Nedaug nuo penketuko ribos atsiliko E. Daciūtės ir A. Kiudulaitės „Laimė yra lapė“, I. Ežerinytės „Šunojaus diena“, M. Marcinkevičiaus ir A. Kiudulaitės „Draugystė ant straublio galo“.

Kitos įdomybės

Kaip visada vaikai paminėjo keletą senų knygų, kurios dabar labai retai skaitomos ar visai neskaitomos, nemadingos. Bet vis dar atsiranda tokių, kuriems jos pakutena širdeles. Jei jau į penketukus pažvelgta įvairiais rakursais, tai nepamirškime ir seniausių knygų penketuko:

1. S. Lagerlöf, „Stebuklingosios Nilso kelionės“ (1959 m.)

2–3. W. Markowska „Graikų mitai“ (1971 m.), J. Przymanowski „Keturi tankistai ir šuo“ (1971 m.)

4–5. M. Lobato „Sasio paslaptys“ (1973 m.), H. Lofting „Daktaro Dolitlio plaukiojanti sala“ (1973 m.)

Moksleivių mintys

Ką dar rašė vaikai anketose? Priminsiu, kad jie galėjo (jei norėjo) atsakyti į klausimus: Ar patinka skaityti ir kodėl? Kas skatina skaityti? Kas paskatintų skaityti daugiau? Taip pat galėjo parašyti patarimų ar linkėjimų bibliotekininkams, knygų leidėjams, rašytojams.

„Knygos padeda neskubėti.“ Šią pagrindinę šių metų vaikų knygos dienos mintį, pasiūlytą K. Kasparavičiaus, galima sutikti ir vaikų anketose, tik kitais žodžiais. Į klausimą, ar patinka skaityti ir kodėl, mėgstantys skaityti vaikai rašo, kad skaitydami atsipalaiduoja, nusiramina, tai smagi, įtraukianti veikla. Jiems patinka įsijausti į knygos nuotykius, susitapatinti su veikėjais, išgyventi jų būsenas, kai kurie be knygų negali gyventi ir t. t. Dar knygos padeda atsiriboti nuo kasdienybės, gadinančios nervus, nuo nuolatinio skubėjimo kažkur… Kai kurie išvardija ne penkias, o visas dešimt patikusių knygų.

Nelabai mėgstantys skaityti rašo, kad patinka skaityti tik tada, kai knyga įdomi, kai  už tai ką nors gali gauti, pavyzdžiui, saldainių, gerą pažymį… Jie rašo tiesiai šviesiai – tai laiko švaistymas, neįdomu, skaitymas vargina, yra įdomesnių veiklų, be to, užduodama daug namų darbų… Yra prisipažįstančių, kad tiesiog tingi. Bet apskritai dauguma vaikų linki džiaugsmo, kantrybės, meilės, net pinigų. Vienas originaliausių linkėjimų – pastatyti naujų bibliotekų.

Moksleivių mintys

Štai antrokė Matilda parašė, jog ją skaityti skatina mokytoja ir… obuolių kompotas. Gal čia raktas į neskaitymo problemą? Tereikia išvirti obuolių kompoto, juo pagirdyti nemėgstančius skaityti ir, žiūrėk, visi skaito! Gaila, girdėjau daugelyje sodų šiemet apsilankė šalnos – žiedai nušalo. Galim ir pritrūkti obuolių kompotui… Bet nenusiminkim, paskaitykime linksmiausias citatas (kalba netaisyta) iš vaikų anketų:

  • Skaityti aš pats save skatinu. Ir mokytoja skatina. Kai man liūdna ar esu vienas, tada skaitau daugiau. Galima būtų įkurti knygų skaitymo klubą, kai visi susitinka ir kalbasi apie knygą. Dar labai patinka, kai visai klasei skaito mokytoja. Dar labai gerai, kai lenktyniaujam, kas daugiau perskaitys klasėje, o daugiausiai perskaičiusiam mokytoja duoda taškų. (Mykolas, 2 kl.)
  • Skaityti skatina mama, nes skaito pati ir rodo man pavyzdį. Patinka su mama lenktyniauti dėl knygų skaitymo. (Lukas, 4 kl.)
  • Man pirmose trijose klasėse būdavo įdomu skaityti, bet dabar tai, mano manymu, laiko švaistymas. Mama mane nori įkalbėti grįžti prie knygų „gėrio“, bet aš vis atsisakau. (Simonas, 4 kl.)
  • Skaityti patinka, nes knygų pasaulis toks įdomus, kad aš noriu jame gyventi. (Jonas, 6 kl.)
  • Patinka skaityti todėl, kad skaitymas yra minčių aukso puodas. (Augustas, 1 kl.)
  • Siūlau nenustoti rašyti, nes įkvėpimo yra kiekviename kampe, žingsnyje, atsidūsime, net kai to nejaučiate! (Gabrielė, 6 kl.)
  • Patinka skaityti knygas paremtas tikrais faktais, nes tada supranti, ką žmonės seniau patyrė. (Lėja, 6 kl.)
  • Mane skatina skaityti žmonės, kuriems patinka skaityti, taip pat nuotykiai (man labiausiai patinka knygos su nuotykiais). Taip pat mane skatina skaityti aplinka, kur yra ramu. Mano tėvai taip pat labai daug skaito, todėl man irgi smagu prisidėti prie skaitytojų klubo. Paprašyčiau leidėjų išleisti daugiau E. Blyton knygų, kad būtų pabaigta leisti L. M. Montgomery serija apie Anę. (Karina, 3 kl.)
  • Uždirbti tiek pinigų, kad atėjus į darbą nereikėtų galvoti apie atlyginimą ir būti linksmesniems. (Indrė, 5 kl.)
  • Man patinka dinozaurai, bet dažnai jų būna tik enciklopedijose. Norėčiau, kad jų tiesiog būtų paprastoje knygoje. (Audrius, 4 kl.)
  • Man skaitymas po ilgos dienos atpalaiduoja smegenis. (Ignė, 4 kl.)
  • Manau, kad rašytojai turėtų rašyti liūdnesnes ir rimtesnes knygas. (Kornelija, 5 kl.)
  • Rašytojai galėtų padaryti 2 knygos versijas: vieną – lengvą skaityti ir su daugiau paveikslėlių, o kitą – rimtiems skaitytojams. (Edgaras, 5 kl.)
  • Skaityti nelabai patinka, nes aš turiu visiškai pilną darbotvarkę ir turiu žymiai daugiau įdomesnių užsiėmimų. (Danielius, 5 kl.)
  • Nelabai suprantu klausimo, ką reiškia „skaityti daugiau“. Tiesiog reikia turėti daug knygų ir jas skaityti! (Emilis, 3 kl.)
  • Skaitau tik žiemą, nes vasarą neturiu laiko. (Aidas, 4 kl.)
  • Linkiu nepasiduoti tingėjimui ir rašyti daugiau knygų vaikams, nes vaikai – mūsų ateitis. (Adolis, 4 kl.)
  • Bibliotekininkai turi geriausią darbą, linkiu, kad jie toliau dirbtų tą darbą. (Agota, 6 kl.)
  • Knyga – mano geriausia draugė, o buvimo su draugu skatinti nereikia. (Emilija, 6 kl.)
  • Man labai patinka naujos knygos, kai galiu užuosti jų kvapą. Todėl knygas man mama perka iš knygyno. Labai nemėgstu skaityti telefone ar planšetėje. (Grantas, 3 kl.)
  • Kartais būna dienų, kai tave užpuola nuobodulys, o kasdienybė gadina nervus. Tokioms dienoms prašviesinti tereikia atsiversti knygą, ir staiga tu gali nardyti su delfinais, vaikščioti po gražiausius sodus ar net skraidyti padebesiais su Karlsonu. (Meda, 5 kl.)
  • Kad daugiau skaityčiau, aš pati save turiu skatinti ir iš savęs reikalauti. Juk niekas kitas neprivers. (Vėjūnė, 6 kl.)
  • Mane skatina skaityti mintis, kad kiekviena knyga – tai nesibaigiančios dėlionės detalė, kuri kiekvieną kartą su paskutiniu puslapiu atsiduria savo vietoje. (Kamilė, 4 kl.)
  • Vadovėlių autoriams siūlyčiau (gal atrodys beprasmiškai) įdėti ištraukų iš tų knygų, kurios vaikams tikrai patiktų. Dar patariu vengti senų tekstų, kurių vaikai net nesupranta. (Atėnė, 4 kl.)
  • …pasiimi knygą į rankas ir įkrenti į duobę, iš kurios nebegali išlipti. (Augustė, 6 kl.)

Parengė Reda Tamulienė, Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Vaikų ir jaunimo literatūros departamento specialistė

 

Mūsų partneriai ir rėmėjai