Vaižganto tradicijos vedamas

 

Tęsia­si lie­tu­vių rašytojų, gy­ve­nančių sve­tur, ke­lionė at­gal, na­mo, į Tėvynę, tęsia­si Jurgio Jan­kaus, pui­kaus pro­zi­nin­ko, leng­vos plunks­nos meist­ro, ke­lias pas di­de­lius ir mažus skai­ty­to­jus naująja apysa­ka Se­ve­riu­kas*. Pir­mo­jo­je ne­pri­klau­so­mo­je Lie­tu­vo­je bu­vo išleis­ti jo im­pre­sio­nis­tiško vir­pe­sio skli­di­ni, ne­oro­man­tikų po­ezi­jos pa­veik­ti ro­ma­nai Eg­za­mi­nai (1938), Be krantų (1938), skai­ty­ti godžiai ir en­tu­zias­tin­gai. Vėliau kny­gos pas­kui sa­vo au­to­rių ke­lia­vo per pa­saulį – ro­ma­nų, apy­sa­kų lie­tu­vių kal­ba pa­si­rodė Vo­kie­ti­jo­je, Ame­ri­ko­je, An­gli­jo­je, bu­vo verčia­ma į anglų, fla­mandų, italų, lat­vių kal­bas. 1990 m. Eg­za­mi­nai ir Be krantų vie­na kny­ga dar kartą išleidžia­mi Lie­tu­vo­je (kny­go­je įdėtas ir vėles­nis ro­ma­nas Nak­tis ant morų). Šis lei­di­mas pa­pil­do gražiau­sius lie­tu­vių pro­zos puslapius: vie­nus skai­ty­to­jus jis su­pažin­di­na su vir­tuo­zišku pa­sa­ko­to­ju, dėme­sin­gu au­ten­tiškoms dvasi­nio gy­ve­ni­mo aki­mir­koms, ge­bančiu su­kur­ti me­lan­cho­lišką nuo­taiką ir ją nu­skaid­rin­ti, per­teik­ti emo­ci­nio san­ty­kio su pa­sau­liu švie­sas ir šešėlius, o ki­tiems pri­me­na apie jį.

Po­ka­rio lai­ko­tar­pio kūri­niai ro­do rašyto­jo po­reikį ir ga­lią keis­tis, ieško­ti naujų žan­ri­nių formų ir išraiškos prie­mo­nių, žen­kli­na kūrėjo brandą, ku­ri at­si­skleidžia pir­miau­sia ra­mes­niu požiūriu į ap­linką, va­da­vi­mu­si iš sub­jek­ty­vu­mo ir į vi­suo­ti­nes­nes pro­ble­mas nu­kry­pu­siu žvilgs­niu. J. Jan­kus tęsia epiško­jo pa­sa­ko­ji­mo tra­di­ciją, o pamėgti ro­ma­no, ap­sa­ky­mo ar­ba apy­sa­kos žan­rai ska­ti­na rašytoją pa­sa­ko­ti is­to­riją, rem­tis siužetu, nors, tie­sa, smul­kes­nius sa­vo kūri­nius J. Jan­kus pa­ly­di mažiau įpa­rei­go­jančiu apibūdi­ni­mu „pa­sa­ko­ji­mas“. Tai būdin­ga ir jo vai­kams bei jau­nuo­liams skir­toms knygoms.

Vy­res­niam mo­kyk­li­niam amžiui skir­to­je apy­sa­ko­je Se­ve­riu­kas žan­ro pa­va­di­ni­mas išlai­ko­mas, tačiau pa­an­traštėje ap­si­draudžia­ma nuo di­de­lių skai­ty­tojų vilčių nu­ro­dant, kad tai – „is­to­ri­ja žmo­gaus, ku­ris nie­ka­da ir nie­kam ne­bu­vo he­ro­jus“. To­kia pa­an­traštė dvel­kia kažkuo to­li­mu ir šiek tiek pri­mirštu. Dar ne­per­skaitęs, dar tik akį užmetęs į viršelį, į dai­li­nin­ko An­driaus Repšio darbą – rus­vus to­nus ir pieštuko štri­chus, pa­ma­tai ir pa­jun­ti, kad ši kny­ga kvies grįžti min­ti­mis at­gal, į tuos lai­kus, kai piemenu­ko da­lia bu­vo pir­mo­ji kiek­vie­no ne­tur­tin­go vai­ko mo­kyk­la. Pie­me­nu­ko por­tretą rėmi­na rusvai bal­tas au­di­nys – lyg ir iš pašalo išny­ran­tis ari­mas, lyg ir verpstės ar šiaip ko­kio drožinio ornamen­to frag­men­tas. Nie­ko ko­mer­ciško, nie­ko rėksmin­go ar tie­siog į akis krin­tančio, nie­ko šiuolaikiško, tik kuk­li užuo­mi­na į epiką, į kas­die­nybės prozą, į ramų ir tylų gy­ve­nimą, nuo ku­rio sle­pia­mos di­delės meilės ir tra­ge­di­jos.

Kny­go­je pa­sa­ko­ja­ma vie­no žmo­gaus is­to­ri­ja: pa­grin­di­nis per­so­nažas Se­ve­riu­kas dar vai­kas piemenuku tar­nau­ja na­muo­se, ku­riuo­se au­ga už jį jau­nesnė mer­gaitė. Jis ap­su­pa ją ypa­tin­ga glo­ba, jai ski­ria gražiau­sius sa­vo drožinius iš medžio, įtrau­kia į sa­vo žai­di­mus, ir nei jis, nei ji ne­pa­jun­ta, kaip ei­na lai­kas, abu užau­ga žvelg­da­mi vie­nas ki­tam į akis, su­sie­ti ty­ros ir ne­sa­va­naudės meilės. Šių žmonių vai­kystės lai­kas – tai lie­tu­viškos spau­dos drau­di­mo me­tai: žan­da­rai kra­to na­mus, ieško­da­mi draudžiamų lei­di­nių, ir mer­gaitės tėvas, to­kių lei­di­nių pla­tin­to­jas, yra pri­vers­tas ieško­ti laimės Ameriko­je. Mer­gaitė skaudžiai išgy­ve­na išsis­ky­rimą su tėvu ir su­vo­kia, kad jo žūtis šach­to­se – tai lem­tin­gas smūgis vi­sam jos li­ki­mui. Tėvas ke­ti­no grįžęs iš Ame­ri­kos leis­ti ją į moks­lus, ir ji sva­jo­jo būti sa­vo li­ki­mo šei­mi­ninkė, tačiau po ne­laimės bu­vo pri­vers­ta tekėti už ne­my­li­mo ūki­nin­ko, ku­ris galėjo tin­ka­mai pa­sirūpin­ti ne­mažu jos tėvų ūkiu. Se­ve­riu­kas išgy­ve­na šią tra­ge­diją vie­nu­mo­je, niekada gy­ve­ni­me ne­su­ku­ria šei­mos ir so­vie­ti­niais lai­kais rusų nu­kan­ki­na­mas už tai, kad pa­sišaipė iš po­lit­ru­ko ir kom­sor­go, po ar­klio uo­de­ga pa­kišda­mas dagį.

Nors rašyto­jas yra teigęs, kad li­te­ratūro­je nie­kuo per daug ne­sižavi ir nie­ka­da nie­kuo nėra sekęs, vis dėlto sun­ku at­si­spir­ti pa­gun­dai paieško­ti J. Jan­kaus ir Vaižgan­to sąsajų, ku­rios šia­me kūri­ny­je yra aki­vaizdžios. Jaut­rių, ypa­tingų žmo­nių is­to­ri­jas mėgo Vaižgan­tas, mažų, pa­prastų žmo­nių vaizduotojas, ne­pails­tan­tis per­liukų ieško­to­jas. Jo Dėdžių ir dėdie­nių at­gar­siai – pir­miau­sia J. Jan­kaus apy­sa­kos veikėjo pa­si­rin­ki­me, jo var­de ir kūri­nio pa­va­di­ni­me. Pie­me­nu­kas Se­ve­riu­kas – ypa­tin­gas vai­kas, auk­sa­ran­kis drožėjas, tačiau ir jam, kaip Vaižgan­to My­ko­liu­kui, skir­ta ne­da­lia – my­li­ma mergi­na ište­ka už ki­to. Abi tra­ge­di­jas nu­le­mia vi­dinės ir išorinės priežas­tys: ne­galėji­mas (dėl drovumo) ar­ba ne­norėji­mas (dėl sa­vo so­cia­linės padėties) pa­si­kalbėti apie sa­vo jaus­mus su my­limąja, ne­tur­tas ir trečio, lyg ir „ge­res­nio“ žmo­gaus įsi­kišimas. Vis dėlto J. Jan­kaus Se­ve­riu­kas už Vaižgan­to My­ko­liuką gu­ves­nis, jis pa­sižymi hu­mo­ro jaus­mu, po­lin­kiu pokštau­ti, jud­ru­mu, jo ne­sting­do ap­lin­ka, ap­lin­ki­niai jį net­gi pa­lai­ko, jis neieško žodžio kišenėje, miršta kaip tie­sos skelbėjas, oku­pantų au­ka. My­ko­liuką gy­ve­ni­mas užda­ro darbų ra­te ir ty­lo­je, ne­meilėje ir vie­nišume, jo gy­ve­ni­mas tar­si prieš laiką išsi­se­mia ir užgęsta be di­desnės prasmės, o au­ka jis tam­pa ne oku­pantų, bet ar­timųjų. Vaižgan­to apy­sa­ka daug pe­si­mis­tiškesnė, be di­des­nių is­to­ri­nių aliu­zijų, pa­sa­ko­ji­mo to­nas – ly­riškes­nis. Čia žmogaus gy­ve­ni­mas sie­ja­mas su gam­ta. J. Jan­kaus apy­sa­ko­je žmo­gaus gy­ve­ni­mas su gam­ta negretina­mas, svar­besnį vaid­menį vai­di­na is­to­ri­nis kon­teks­tas: spau­dos drau­di­mas, rusų ir vo­kiečių oku­pa­ci­ja. Ly­riką čia keičia iro­ni­ja ir net­gi kai ku­rių per­so­nažų šaržavi­mas. Vis dėlto abu au­to­rius ar­ti­na pažiūra į žmogų: jis – li­ki­mo mėto­ma skied­relė gy­ve­ni­mo ver­pe­tuo­se, ir su sti­chi­jos šėlsmu be­lie­ka tik­tai su­si­tai­ky­ti. J. Jan­kaus apy­sa­ka užmez­ga dia­logą su vaižgan­tiškąja tra­di­ci­ja ir tar­si primena, kad lie­tu­vių kla­si­ka jo­kiu būdu nėra išsem­ta ir lau­kia at­sišau­kiant šio laik­mečio: jei­gu pasaulis per­rašinėja Faus­to le­gendą, kodėl lie­tu­viai ne­galėtų permąsty­ti ir per­kur­ti My­ko­liu­ko istorijos?

Be Vaižgan­to apy­sa­ko­je leng­vai at­pažįsta­mas pats J. Jan­kus, anks­tes­nių kūri­nių kūrėjas. Pamėgtas pa­sa­ko­ji­mo kūri­mo būdas, kai teks­to au­di­nys klo­ja­mas iš ke­lių sluoks­nių, ir čia nau­do­ja­mas. Apysakos san­da­ro­je šitai at­si­spin­di taip: mo­ky­to­jas su­si­pažįsta su Se­ve­riu­ku, įtrau­kia jį į veiksmą kaip at­si­tik­ti­nai su­tiktą įdomų pašne­kovą, o to­liau jo gy­ve­ni­mo is­to­riją kaip as­me­niškus pri­si­mi­ni­mus pa­sa­ko­ja Liau­diškienė. Į jos pa­sa­ko­jimą įsi­pi­na ke­li gražūs tau­to­sa­ki­niai pa­sa­ko­ji­mai – jie veiksmą pri­stab­do, nu­ke­lia skai­ty­toją į sak­mišką si­tu­a­ciją ir vėl grąžina į kai­mo trobą, ku­rio­je pa­sa­ko­ji­mai skam­ba. To­kie pa­sažai pra­ran­da sa­vo vertę, jei­gu jais žaidžia­ma per il­gai. Šito, at­ro­do, ne­pa­vy­ko išveng­ti pa­sa­ko­jant apie Šešpirščių se­no­lio ir vel­nio sandėrį (p. 47–65), tačiau la­bai gy­vai per asmeninę Se­ve­riu­ko pa­tirtį bu­vo mis­ti­fi­kuo­tas malūnas (p. 91–92). Pri­si­mi­ni­mai per­trau­kia­mi ir kitaip – vėl grįžtant į pra­dinį tašką, į mo­ky­to­jo ir Liau­diškienės da­bartį, ir jos požiūriu ver­ti­nant moters pra­eitį. Tai da­ro mo­ky­to­jas, ne­abe­jo­ti­nai rašyto­jui ar­ti­miau­sias per­so­nažas, nes at­ku­ria­ma pa­ties J. Jan­kaus, mo­ky­to­ja­vu­sio kai­mo mo­kyk­lo­je, si­tu­a­ci­ja. Da­bar­tis šalia spal­vin­gos, sod­rios pra­ei­ties atrodo niūri ir grėsmin­ga. Tai ta pa­ti tik­rovė „po te­ro­ro pa­klo­de“, ku­ri ki­ta­me J. Jan­kaus kūri­ny­je, ro­ma­ne Nak­tis ant morų (1948), bu­vo nu­sa­ky­ta taip: „Man pa­si­rodė, kad užėjo nak­tis, o vi­sas pa­sau­lis gu­li ant morų ir kie­tai mie­ga. Gi duob­ka­siai at­ei­na. Iš rytų. Ir duobė jau iškas­ta. Tik jie at­eis, paims mo­rus ir mie­gantį pa­saulį nu­leis į duobę“. Apy­sa­ko­je šią grėsmę la­biau­siai jaučia se­nie­ji kai­miečiai – Se­ve­riu­kas ir Liau­diškienė. Jie ne­tu­ri jo­kių iliu­zijų nei dėl rusų, nei dėl vo­kiečių, nes jie nėra sa­vi, o blo­giau­sia, kad ir pa­tys lie­tu­viai ne­si­priešina sve­ti­mie­siems. Apie tai J. Jan­kus sten­gia­si kalbėti sod­riai ir aštriai, ku­ria spal­vin­gus pa­sa­ko­ji­mus-įvy­kius, tačiau kar­tais Se­ve­riu­ko kal­ba neišven­gia pasi­kar­to­jimų ir pi­gaus po­li­ti­ka­vi­mo bei mo­ra­li­za­vi­mo: „Nuo pie­me­nystės metų juos at­si­me­nu, tik ta­da bu­vo ki­taip. Ta­da nie­kas iš mūsų žmo­nių nebėgo jiems pa­stur­ga­lio laižyti. Da­bar bėga. Per vie­nas kitą li­pa, kad tik gautų lyžtelėti“ (p. 13), „Aš rusą sa­vo amžiu­je antrą kartą ma­tau. Ta­da mums ru­sas bu­vo ru­sas. Aš pats, vos per velėną per­si­ris­da­mas, jau vi­so­kius vel­nius ru­sams išda­rinėjau. Ir ki­ti. Nė vie­nas ne­laižė. Jei­gu kas ir pamėgi­no, ki­ti pirštais ba­dy­te badė“ (p. 15) ir t. t. Daug ge­riau pa­vykęs mažojo Se­ve­riu­ko pa­veiks­las, ku­ria­mas iš to­li­mos pra­ei­ties įvy­kių ir san­ty­kių su žmonėmis. Liaudiškienė jį, taip pat ir ki­tus ar­ti­mus žmo­nes ide­a­li­zuo­ja, tačiau tai psi­cho­lo­giškai pa­grindžia­ma mer­gaitės mažumu, vėliau – jau­nu­mu ir mei­le. Šis jaus­mas pra­eitį nu­skaid­ri­na, išgry­ni­na ir su­dva­si­na. Ten net žan­da­rai at­ro­do žmo­giški, ne­no­rom sa­vo pa­reigą at­lie­kan­tys žmonės. Kas gi vis dėlto sie­ja pra­eitį ir mo­ky­to­jo gy­ve­namąjį metą? Aišku, žmonės, pa­sa­ko­ji­mas, kai­mo ap­lin­ka. Ypa­tin­gai su­skam­ba ke­lis kar­tus skir­tin­gais is­to­ri­niais lai­kais pa­kar­to­tas pokštas su da­giu. Juo pro­tes­tuo­ja­ma prieš tuos, ku­rie ne­leidžia gy­ven­ti sa­vo gy­ve­ni­mo. Pas­ku­tinį kartą, jau XX amžiaus vi­du­ry­je, už šį pokštą Se­ve­riu­kas nužudo­mas, ir tuo tar­si pa­ro­do­ma, kad sve­timųjų ga­lia per ilgą laiką išau­go į žmogų naikinančią jėgą, sa­vo ke­ly­je šluo­jančią vi­sus. Ši dra­ma­tiška min­tis tar­si var­pas su­skam­ba kūri­nio pradžio­je, vėliau užleis­da­ma vietą švie­ses­niems įvy­kiams, pa­ti virs­da­ma sim­bo­liu – So­pu­lin­go­sios mo­ti­nos, per­ver­tos ka­la­vi­jais, drožiniu. Liau­diškienė visą gy­ve­nimą neištrau­kia nė vie­no ka­la­vi­jo – ne­pa­ro­do Se­ve­riu­kui, kad jai atlėgo išsis­ky­ri­mo skaus­mas, ir tai yra vie­nas dra­ma­tiškiau­sių kūri­nio mo­mentų. Vis dėlto ir jis vaiz­duo­ja­mas su gied­ru šyps­niu bal­se, iš anks­to at­leidžiant ir li­ki­mui, ir žmonėms, krikščio­niškai nu­len­kiant galvą prieš di­desnę ga­lybę ir neišsižadant to­le­ran­ci­jos, supratimo, meilės, ku­rių ve­da­miems leng­viau ei­ti per gy­ve­nimą.

Nors apy­sa­ka Se­ve­riu­kas ne­pa­sižymi nau­jais me­ni­niais at­ra­di­mais, ji ver­tin­ga kaip kūri­nys, pa­rem­tas vaižgan­tiškąja tra­di­ci­ja, pratęsian­tis pa­ties J. Jan­kaus kūry­binę li­niją ir tei­gian­tis ag­ra­rinės bei krikščio­niškos kultūros ver­ty­bes. Sma­giai ir išra­din­gai pa­pa­sa­ko­ta mažo žmo­gaus is­to­ri­ja, ti­kiu, sulauks sa­vo skai­ty­to­jo, galbūt to pa­ties, ku­ris lais­va­laikį leidžia su kla­si­kos kūri­niais ran­ko­se.

__________________________

* Jankus, Jurgis. Severiukas: apysaka / iliustravo Andrius Repšys. – Vilnius: Lietus, 2000. – 256 p.

Žurnalas „Rubinaitis“, 2001 Nr. 2 (18)

 

Įžanginis

KNYGA BE VAIKO NEGYVENS (Kalba, pasakyta gavus geriausios metų knygos premiją)

Straipsniai

KNYGA PAAUGLIO VERTYBIŲ KONTEKSTE
SIEKSNIO SPRINDŽIO VAIKO IR „MIKIMAUZŲ“ IMTYNĖS * (Apie knygų iliustracijas)

M. Valančiaus 200-osioms gimimo metinėms

IŠ STEBUKLINGOSIOS VYSKUPO MOTIEJAUS VALANČIAUS KIŠENĖS
„TA KNYGELĖ VAIKAMS LABAI PATIKO“

Sukaktys

„GYVENIMAS NEPAPRASTAI GRAŽUS“ (Janošo 70-mečiui)

Mano vaikystės skaitymai

Į VAIKYSTĖS SODUS SU KNYGA…

Atidžiu žvilgsniu

Apie Gretutę, feministines idėjas ir laisvę būti savimi
Draugystė, mirtis ir 514 kiaušinių
Katino pasakojimai mažiesiems

Laiškai

Laiškai

Užklasinis skaitymas

KAIP ĮVEIKTI MINUSUS?

Kronika. Informacija. Skelbimai

KRONIKA. INFORMACIJA. SKELBIMAI

Summary

SUMMARY

Mūsų partneriai ir rėmėjai