Jonas Linkevičius: eime pas Selemoną

 

 

 

 

 

Apipavidalino Kazimieras Paškauskas
Apipavidalino Kazimieras Paškauskas

Plačiau aptariant Jono Linkevičiaus knygą Selemonas1 būtina atkreipti dėmesį į jos pasirodymo metus (2021) ir knygos pabaigoje pažymėtą datą: 2016 metų spalio 16 d. Selemonas Paltanavičius – labai produktyvus autorius. Nuo 2017 m. iki šiandien išėjo gerokai per 30 jo pakartotinių, su bendraautoriais ir naujų knygų apie gamtos gyvenimą. Ko gero, visi šie pakartoti ir nauji leidiniai sutilptų į Linkevičiaus knygoje aptartas Selemono Paltanavičiaus kūrybos kryptis ir žanrus. Taigi pats skaitytojas ar tyrinėtojas gali savarankiškai papildyti knygos Selemonas skyrius. Na, o šitoje Linkevičiaus knygoje nuolat minimas Paltanavičiaus gyvenimo ir kūrybos vedlys profesorius gamtininkas Tadas Ivanauskas (1882–1970) sulaukė ir atskiros knygelės Tadukas, Tadas ir svajonių paukštė (2023).

Puikiausia vadovė po Linkevičiaus knygą Selemonas yra pabaigos anotacija: „Tai aštuntoji autoriaus knyga apie literatūrą vaikams ir jos kūrinius. Monografijoje pasakojimas dėstomas nuosekliai, pirmiausia apžvelgiant rašytojo vaikystę, turėjusią įtakos asmenybės formavimuisi ir gyvenimo pasirinkimams, paskui – mokslus, darbus, kūrybos kryptis ir žanrus, veiklą radijuje ir televizijoje, šiek tiek – gamtos fotografiją, nors pastaroji dar turės sulaukti rimtesnio dėmesio iš tyrinėtojų“ (p. 200).

Linkevičius už knygą Selemonas 2022 m. IBBY Lietuvos skyriaus buvo nominuotas Vinco Aurylos premijai, bet platesnio aptarimo ši knyga nesulaukė.

Akivaizdu, kad didžiąją Linkevičiaus tyrinėjimų dalį sudaro Paltanavičiaus kūryba vaikams, bet ir grožinėje, ir pažintinėje literatūroje yra nemažai šio rašytojo siužetų ir suaugusiesiems. Tą patį galime pasakyti apie Paltanavičiaus radijo laidas, dalyvavimą TV projektuose. Gal todėl knygos žanras nėra tiksliau įvardytas – dažnai sakoma tiesiog knyga, paantraštė – kūrybos pėdsakai, tik vienur kitur šmėkšteli žodis monografija. Visoje knygoje akivaizdi apybraižos apie gyvenimą ir kūrybą stilistika, kai tyrinėtojas Linkevičius kalbasi su kūrėju Paltanavičiumi. Ypač šis stilius ryškus biografinėje dalyje, kur pasakojama apie vaikystę, mokslo siekimą ir išėjimą iš tėvų namų. Skyrių pavadinimų stilistika („Paskui rašytoją gamtininką“, „Tėvų nameliai brangūs“, „Mokslo keliais takeliais“, „Žuvinto, Žuvintėlio pamokos“, „Eime į Lietuvą“, „Eime į radiją ir televiziją“…) išlaikoma ir skyrių viduje. Linkevičius remiasi jau paskelbtais pokalbiais su rašytoju, pats inicijuoja interviu, plačiai jį cituoja. Neatskiriama knygos dalis – fotografijos iš šeimos albumo, knygų viršeliai, paties Paltanavičiaus gamtos fotografijos. Rašytojo gamtininko gyvenimo ypatybes atskleidžia pasakojimai, kaip kantriai reikia laukti įdomaus kadro gamtoje – kartais šąlant nepatogioje šakų priedangoje. Paties rašytojo nuomone, gamtos fotografija – taip pat kūryba. Taigi manau, kad fotografija čia aptariama tiek, kiek reikia pasirinktam pasakojimo būdui.

Jono Linkevičiaus knygos „Selemonas“ pristatymas Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Konferencijų salėje, 2021 m. Iš kairės: Inga Mitunevičiūtė, Jonas Linkevičius, Selemonas Paltanavičius. Vygaudo Juozaičio nuotr.
Jono Linkevičiaus knygos „Selemonas“ pristatymas Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Konferencijų salėje, 2021 m. Iš kairės: Inga Mitunevičiūtė, Jonas Linkevičius, Selemonas Paltanavičius. Vygaudo Juozaičio nuotr.

Keletas pastebėjimų, perskaičius Linkevičiaus knygos skyrius. Biografiniai skyriai yra labai arti paties Paltanavičiaus pasakojimo, tekstas akivaizdžiai gimęs iš pokalbių su rašytoju. Linkevičiaus tikslas – „kad skaitytojas žinotų apie jį (S. Paltanavičių – I. B.) kur kas daugiau, nei žino dabar“ (p. 7). Kryptingai atskleidžiamas ir rašytojo gyvenimas arti gamtos, ir susidomėjimas gamta kaip tyrinėjimo objektu. Nuo vaikystės rašytojo autoritetas – Tadas Ivanauskas, mėgstamiausia vieta – Zoologijos muziejus. Visus šiuos skyrius nuspalvina stipri emocija, atskleidžianti Paltanavičiaus asmenybę. Ryškiausias, išskirtinis epizodas – laiškas Tadui Ivanauskui ir jo atsakymas, gautas prieš pat gamtininko mirtį. Tas laiškas ir tapo savotišku moraliniu Paltanavičiaus gyvenimo vedliu. Iš Motinos, Tėtuko ir Tėtės perėmęs pasakojimo meną, jį tęsia gyvenime ir kūryboje. „Selemono paskutiniai metai iki studijų – patys laimingiausi. Tada dar buvo Mama, Tėtė ir visi broliai“ (p. 54). Šioje citatoje – akivaizdus tyrinėtojo ir rašytojo balsų susiliejimas. Pasakojimą iškalbingai papildo nuotraukos iš asmeninio albumo – apranga, fonas byloja apie laiką.

Mokslo universitete, darbo Žuvinto rezervate  metai – jau rimtų gamtos tyrinėjimų laikotarpis. Čia  išlieka Paltanavičiaus pasakojimo ir arti jo esančio Linkevičiaus stilius: „Gudelių pradinė, Skriaudžių  aštuonmetė, Veiverių vidurinė, o po jų – žili Vilniaus  universiteto rūmai“ (išskirta mano – I. B., p. 57). Visuose  gyvenimo etapuose Paltanavičių lydi rašymas.  Nuo septintos klasės jis „pradėjo rašyti kas  vakarą (…) – nors po puslapį. Toks režimas gyvas iki  šiol“ (p. 64).

Žuvintas – pirmoji darbo vieta. Žuvinto moksliniams  tyrinėjimams „didelę savo gyvenimo dalį skyrė  ir profesorius Tadas Ivanauskas. Knygoje labai gyvas  Žuvinto pasaulis, į kurį patenka Selemonas Paltanavičius,  žmonės, su kuriais čia susitiko, dirbo. Pasakojimo  stilius akivaizdus kad ir iš šios citatos: „Na,  bendradarbi, kurk savo motociklą, eik su eiguliais,  rašyk pažeidėjams protokolus“ (p. 87). Čia surinkta  medžiaga buvo panaudota vėliau pasirodžiusiuose  įvairių žanrų Paltanavičiaus kūriniuose. Linkevičius  taikliai pastebi, kad mokslinės žinios bet kurio žanro  Paltanavičiaus kūrinyje sukuria įtaigų pažintinį pamatą:  „Profesoriaus Tado Ivanausko įkvėptas, žengė  ne tik gamtos pažinimo, bet ir literatūros, publicistikos,  žinių dalijimosi su visais keliu“ (p. 93).

Linkevičiui savo knygoje teko suvaldyti didelį  Paltanavičiaus kūrybos bagažą. Pasirinktas žanrinis  aptarimas, išskiriant iškilesnes, kritikų dėmesio  sulaukusias knygas. Žanrų apibūdinimai pateikiami  emocingu visos knygos stiliumi, pavyzdžiui, „apsakymų  puokštelės“ (p. 94). Peizažas, palyginimas, epitetas,  paremtas pažintine medžiaga, – tai meninės  priemonės, būdingos visų žanrų Paltanavičiaus kūriniams.  Tarsi apibendrinanti tokias knygas – patriotinė  gaida, ypač išryškėjusi knygose Raudonkojis raudonsnapis  (1989) ir Aš – lietuvis (2009). „Kurią tik pažintinę  S. Paltanavičiaus knygą bepaimsi, kiekviena kviečia  į gamtą, į Lietuvą“, – teigia Linkevičius (p. 114).

Gausi Paltanavičiaus kūryba ne taip jau plačiai  tyrinėta, kai kurie kūrinai sulaukė ir kritiško vertinimo.  Linkevičius kartu su Paltanavičiumi diskutuoja  su kritikų vertinimais, abu vieningai gina rašytojo  poziciją. Čia paminėta ir viena kita mano pastaba,  išsakyta recenzuojant knygą Aš – lietuvis (p. 118).  Tačiau sutinkama, kad pažintinėms knygoms svarbu  žinių sisteminimas, pakartojimų vengimas. Kūrybos  aptarimo skyriuose keičiasi ir Linkevičiaus  stilius – aptarimas yra dalykiškesnis, atsisakoma emocinės pirmųjų skyrių raiškos, nors ir čia stengiamasi  priminti, „ką teko tuo klausimu išgirsti iš paties  autoriaus lūpų“ (p. 124). Aptarimo, apžvalgos (šiuos  terminus vartoja Linkevičius) vertybė – rašytojo  Paltanavičiaus pasakojimas, iš kur atsirado vienas  ar kitas personažas.

Linkevičius imasi ir vertintojo funkcijos, pavyzdžiui,  iš mažųjų pasakų išskiria knygą Velniukas ir  vieversiukas (2006 m. ji įvertinta specialiuoju prizu  Metų knygos vaikams rinkimuose), iš didžiųjų – apysaką-  pasaką Leopardas Leonardas (2008), nors kritikų  nuomonė buvo kita. Diskusija būtų išsamesnė,  jei kiti kritikai būtų įvardyti. Be to, galime ir čia pasiginčyti  su Linkevičiaus argumentu, kad ši pasaka išskirtinė  dėl to, jog viskas knygoje vyksta ne pasakai  įprastu laiku, o mūsų dienų mieste. Apysakos-pasakos  autorių Vytautės Žilinskaitės, Jono Avyžiaus ir  kitų, kuriuos mini Linkevičius, kontekstas rodo, kad  toks laiko sumaišymas jau seniai tapęs šiuolaikinės  pasakos ypatybe. Įdomus kitas aptarimo aspektas:  „Ši pasaka iš mūsų dabarties, iš sufantastintos rašytojo  biografijos“ (p. 143). Todėl ji ir brangi pačiam  Paltanavičiui.

Kituose skyriuose, aptariančiuose daug faktinės  medžiagos pateikiančias mokslo populiarinimo  publikacijas, gamtos populiarinimo laidas radijuje  ir televizijoje, knygų knyga įvardijama Lietuvos  gamta (2011), kurios vienas iš autorių – Selemonas  Paltanavičius. Čia suplaukia mokslininko ornitologo  žinios, sukaupta medžiaga ir fotografijos bei sugebėjimas  vaizdžiai pasakoti. Emocinį Linkevičiaus  pasakojimo turinį reziumuoja „Pabaigos interviu“, o  faktinį – „Svarbiausios S. Paltanavičiaus gyvenimo  ir kūrybos datos“.

Lietuvos vaikai ir suaugusieji pažįsta Selemoną  Paltanavičių, jo balsą, laukia naujų pasakojimų. Jonas  Linkevičius aptariama knyga taip pat prisideda  prie lietuvių gamtininko gyenimo ir kūrybos geresnio  pažinimo, įvertinimo – ir moksliniu, ir emociniu  požiūriais. Selemonas Paltanavičius yra lygiavertis  knygos Selemonas bendraautoris. Tai esminis šios  knygos bruožas.

_____________________

1 Jonas Linkevičius, Selemonas: Selemono Paltanavičiaus kūrybos pėdsakais, Vilnius: Agora, 2021,  199 p. ISBN 978-9986-633-90-7.

 

 

Žurnalas „Rubinaitis“ 2024 Nr. 1–2 (109–110)

 

 

Sveiki!

„Rubinaičio“ ritmas, arba Kai svarbiausia išlikti

Balandžio 2-oji – tarptautinė vaikų knygos diena

Ant sparnų istorijos keliauja, trokšdamos išgirsti džiaugsmingą tavo širdies plakimą
Kad vaikai nekartotų klaidų

Apžvalgos

Metai be karūnos (2023 m. lietuvių autorių realistinė proza)
Gausiausia, bet ar geriausia? (2023 m. lietuvių autorių pasakos)
Vaikų poezijos badmetis (2023 m. lietuvių vaikų poezija)
Kokia negrožinė knyga yra gera? (2023 m. negrožinės knygos vaikams ir paaugliams)
Apie ant batuto šokinėjantį džiaugsmą ir miško viduryje prigulusią pailsėti drąsą (2023 m. verstinės knygos vaikams ir paaugliams)
Įspūdingiausios 2023 m. vaikų knygos iliustracijos ir ne tik

Straipsniai

Paveikslėlių knygos ir žaislo derinys – komercinis sprendimas ar pedagogo įrankis?
Gera knyga vaikams yra slaptos durys į meno pasaulį, arba Kodėl reikia skaityti paveikslėlių knygas ir patiems mažiausiems
Jaunimo teorija – atsakas aetonormatyvumui (1)

Nuotraukos pasakoja

Vaikystės žaisliukai keliavo į literatūrinę Vokietiją

Sukaktys

Albertui Vytautui Misevičiui – 100
Folkloristo Kazio Grigo palikimas vaikams (100-osioms gimimo metinėms)
Minint Kęstučio Kasparavičiaus 70-ąjį gimtadienį
Kęstutis Kasparavičius: viskas ateina iš vaikystės

Dalijamės patirtimi

Apie knygas kitaip...

Mano vaikystės skaitymai

Labai norėjau būti istorijų kūrėju ir piešėju

Paskaitykim, mama, tėti!

Voro siūlų krautuvėlė; Lapė seka pasaką; Katinas yra katinas!

Retro

„Laiksvėj gimę, laiksvėn traukia“ (220-osioms Kajetono Aleknavičiaus gimimo metinėms)
Du Dainų švenčių jubiliejai

Supažindiname

Latvijos vaikų literatūros centre

Atidžiu žvilgsniu

Vis dar tiesianti knygų tiltus Jella Lepman
Kodėl vaikams reikia pasakų
Mitai, kuriais gyvename, arba Į gabalus suskaldytas Christellės Dabos pasaulis

Bibliografija

2023 m. vaikų ir paauglių knygos
Apie vaikų literatūrą, skaitymą 2023 m.

Kronika. Informacija. Skelbimai

Kronika. Informacija. Skelbimai

Summary

SUMMARY

Vaikų literatūros rašytojai ir personažai meno kūriniuose

Miniatiūrinis Karlsonas Stokholme

Mūsų partneriai ir rėmėjai